Thursday, December 15, 2011

Lesson learned

Ända sen jag blev gravid för drygt 3,5 år sen så har jag tänkt att nån gång vill jag ha en vaxduk för att skydda bordet från färg när man målar och kladdar med barn. (I övrigt har jag inte mycket till övers för just vaxdukar). Tyvärr har det fastnat vid en tanke och ingen vaxduk har införskaffats. För ett tag sen köpte jag o E textilfärg för att trycka snöflingor (eller flingstjärnor som E föredrog att kalla dem) på julgardinerna till köket. Gårdagens läxa: Köp en vaxduk! När vi var färdiga var det inte bara flingstjärnor på gardinerna, utan även på vardagsrumsgolvet… Som tur var så upptäcktes det i tid innan färgen hann torka och jag fick bort dem med fuktig trasa och diskmedel. Annars hade vi haft ett (mindre) snyggt vardagsrumsgolv resten av tiden här…

Ungefär ända sen julen 2008 har jag letat efter ett speciellt tyg till julgardinerna i vardagsrummet, men inte hittat det i rätt färg (rött såklart). Förrän igår! Jag har varje år vetat att IKEA har tyget till ett schysst pris, men varje gång har det varit slutsålt. På Ohlssons har de inte haft det i rätt färg och jag har inte hittat nåt liknande på någon annan butik som säljer tyg i stan. Men igår var jag på IKEA i ett annat syfte och passade på att kolla in gardinavdelningen och tygavdelningen – och hittade mitt tyg! Så igår sydde jag gardiner till köket (dem som vi tryckte på sen) och imorrn ska jag sy gardiner till vardagsrummet. Snart kanske vi har pysslat färdigt inför julen? Bara vårt sovrum kvar, E har redan fått sin tomtegardin. Ljusstakar, gran, pepparkakshus och stjärna i fönstret är på plats.

Dagen idag började inte direkt superbra. Somnade hyfsat tidigt igår, men vaknade tre gånger under natten och varje gång trodde jag det var dags att gå upp och att jag vaknade för att kroppen är van att vakna ungefär samma tid varje dag. Jag kollade på klockan andra gången jag vaknade – 03.46… De andra gångerna orkade jag inte ens kolla. När klockan väl ringde vid halv 7 så kändes det som mitt i natten för att jag var så trött efter en slitsam natt (E har dock sovit rätt bra hela natten, så jag har inte ens henne att skylla på…) Vaknade och kände att ”det är åtminstone fredag, jag klarar en dag till innan helgen”. Kom ut ur badrummet strax efter 7 och hörde Bolibompa deklarera att det var ”torsdag den 15 december!” Vilken total besvikelse!! Vad hände med min fredag!?

Ikväll vankas det julbord med jobbet, kan nog bli trevligt!

No comments: