Friday, April 18, 2008

PRO-resa

Vi åkte till Riga i onsdags. På båten var det vi, PRO och en bunt lettiska fjortisar. Hela fartyget kändes skabbigt "öststatigt" på nå vis. Trasiga säten i sittplatsavdelningen, halvdålig mat i cafeterian och personal som inte verkade bry sig om kunden för fem öre. Så första intrycket va så där... Dessutom hade PRO reserverat halva båten så där kunde man inte va...

Torsdan spenderade vi i Riga. Vi bestämde på morgonen att hoppa över frukosten på båten och leta reda på nåt i Riga istället. D va lättare sagt än gjort i ett land där ingen verkade prata engelska... A frågade en polis om hjälp men hon tittade bara på oss innan hon sa "Deutsch sprechen" och pekade på sin kollega... Nog för att jag skulle kunna klämma fram ett "Essen?" på tyska, men om polisen skulle försöka ge en vägbeskrivning hade jag tappat bort mig efter första "Erste links"... Så vi gick vidare. Hittade till slut ett ställe som hette Double coffee och där gick det att få både frukost och lunch, så d blev nån sorts brunch för oss. Efter den var jag på mycket bättre humör. Vi fick dessutom tag på en karta över stan, vilket gjorde dagen mycket enklare :) Promenerade omkring några timmar i en stad full av caféer, lekparker och poliser till fots. Turistshoppade lite i Gamla Stan och tog en fika innan vi gick tillbaka till båten. När vi va på väg tillbaka ösregnade det och även om vi kom tillbaks ganska tidigt så va d skönt att slippa va ute i ovädret...

Käkade buffé på vägen tillbaka, den va betydligt bättre än café-maten. Intressant d där, d va ju ändå på nåt sätt samma ställe... Ägnade sen kvällen åt att vara lite smått sjösjuk. Shoppade lite parfymer o massa godis samt en flaska passionsfruktslikör. Hoppas den är god...

Mellanlandade hos mamma o pappa på vägen hem idag, vi hade bilen där så vi passade på att stanna till o laga lite lunch oxå. Kom hem till Uppsala vid halv tre och tog en promenad i vårsolen innan vi däckade i varsitt hörn... O nu sitter vi här... Bilder kanske kommer en annan dag om jag orkar...

För övrigt tror jag att diskmaskinen är Guds gåva till alla par! Vi har äntligen fått vår lilla bänkmaskin installerad o OJ va skönt det är! Helt fantastiskt att slippa ha disk överallt och slippa tjata om vems (o)tur det är att ta hand om den...

Nu ska jag leta reda på mitt minneskort till mobilen och ägna resten av eftermiddan åt att lägga in lite musik, eftersom A har lagt beslag på min iPod...

1 comment:

AnnieeG said...

Guds gåva till mig är Mattias, som sköter all disk i vårt hushåll.
;-) Men om jag hade varit den som skött disken hade jag också önskat mig en diskmaskin, haha. Allt bra med dig annars? Kram!