Friday, January 27, 2006

kvinnlig arkebiskop?

Apropa KG Hammars avgang i juni, och val av ny arkebiskop i Sverige:

"Eva Berntson Gärtner [EBG] som representerar Göteborgs stift sitter även i styrelsen för Frimodig kyrka som är en sammanslutning av präster och lekmän som i olika utsträckning är emot kvinnliga präster:

-Det är inte så många kandidater att välja på. Jag tycker att det finns tre kandidater att välja på: Ragnar Persenius, Anders Wejryd eller Carl Axel Aurelius. Jag vill givetvis inte ha en kvinnlig ärkebiskop för jag tror inte att det är lämpligt i internationella sammanhang. Jag tycker inte att man ska bli vald för att man är kvinna utan för att man är dugande och representativ."
(dn.se, 01/26/06)

Jaha? Men va? Sager inte EBG precis nu att man inte ar dugande och representativ som kvinna? Ja, representativ, d far val sta for henne. Men dugande?? Jag fattar verkligen INTE grejen... For da blir man ju vald for att man e MAN och inte for att man e dugande och representativ, om man nu liks inte har nagra alternativ... Eller?!

Tycka va man vill om kvinnliga praster/biskopar/arkebiskopar, men jaha? Jag hangde iaf inte riktigt me pa d dar sista...

No comments: