Tuesday, February 24, 2009

På tiden!

Det ska till en riktig gubbe för att skriva en sån här artikel! Vadå slutet för ätten Bernadotte? Har han (författaren) missat att man (om än bara) sen 1982 faktiskt kan välja vilket av parternas efternamn man vill ha? Dessutom så var den första Bernadotten Jean-Baptiste's farfars farfars MOR, en kvinna (enligt wikipedia). Hur författaren kan tycka att detta i sig är värre än att kronan togs från Carl Philip efter att han fötts och hunnit vara kronprins ett tag, är för mig en gåta.

Och att "kungaätten förs vidare av män", betyder det att kvinnorna inte behövs för att tillverka nya småkungar...? Jag trodde i min enfald att kvinnan - som faktiskt är den som bär barnet till och med! - hade lika mycket del i det hela som mannen. Jag hade tydligen fel. Eller nåt. Deras framtida barn kommer ju va lika kungliga som om Carl Philip hade vart kronprins/blivande kung, JAG LOVAR! Möjligen att dom hade kunnat vara "mer kungliga" om Victoria hade gift sig med nån av alla sina släktingar från de övriga europeiska kungahusen. Men att det är männen som för kungaätten vidare, det resonemanget förstår jag inte alls. Trams.

Jag är ingen royalist, skulle inte opponera mig nämnvärt om nån avskaffade kungahuset, men jag lyfter ändå på hatten och säger GRATTIS till Victoria och Daniel.

1 comment:

Miriam said...

Som du vet är jag lite lätt roljalistisk av mig och jag skulle inte jubla om vi fick republik i Sverige. Men jag håller helt och fullständig med dig om det du skriver här. Hade verkligen inte kunnat säga det bättre själv. Har tänkt i dom banorna, men inte orkat skriva ner nåt om det. Skönt då när nån annan gör det åt en!