Tuesday, September 30, 2008

KASAM

Så där ja, nu har vi varit på bio och sett Arn 2. Den va mycket sevärd må jag säga! När böckerna kom ut vägrade jag av princip att läsa dom, bara för att allt blev så hajpat. Jag gjorde likadant med Harry Potter när dom kom. (Fast till slut läste jag den första, och jag har sett två av filmerna). Hur som helst så hyrde vi Arn 1 för ett par veckor sen och idag har vi alltså sett tvåan. Har inte så mycket mer att tillägga om den saken.

I onsdags jobbade jag min sista dag för tillfället. I fredags va jag less på att va ensam hemma... Måste hitta meningsfull sysselsättning! Jag lider av o-KASAM. Eller kanske snarast KA-o-SAM. KASAM = Känsla Av SAMmanhang, för er som inte läst sociologi eller nåt liknande. Begreppet myntades av Antonovsky nån gång under 1900-talet (han levde tydligen 1923-1994). Wikipedia förklarar det så här: "Antonovsky menade att en individ aldrig är antingen helt frisk eller helt sjuk utan att vi hela tiden rör oss mellan de två polerna frisk och sjuk. Enligt Antonovsky är det graden KASAM som ligger till grund för var vi befinner oss mellan dessa poler."Att jag då inte mår bra, måste ju bero på att jag inte har nåt sammanhang, Känsla Av o-SAMmanhang. Helt enkelt: Människan behöver känna sig behövd! Och det hade jag gjort mer om jag hade vart hemmafru med barn UTANFÖR magen. Hur som helst.

Köpte nya gardiner till sovrummet häromdan. Jättefina, synd att vi ska byta sovrum och inte har lika fina tapeter i det andra, för där kommer dom inte alls passa. Fast å andra sidan är det inget större fel på dom vi har där heller. Har börjat fundera över julgardiner (till hela lägenheten) oxå, känner att det är dags nu...! Har nog kommit fram till att jag vill ha likadana som dom nya, fast i mörkrött istället för lila, iaf i sovrummet, köket och kanske i vardagsrummet. (Vardagsrummet fick vi fina gardiner till i julklapp förra året, som ju faks går att återanvända!) Tyvärr fanns inte dom färdiga gardinerna i rött, men dom ska tydligen finnas som metervara, enligt ikea.se. Så det blir till att sy själv. Men jag har ju all tid i världen för sånt :)

Vad jag däremot inte har all tid i världen för är elektronik som inte fungerar. Igår kväll var det internet som kopplade ner mig konstant, trots att vi inte har modemuppkoppling. Idag verkar min mobil ha gått sönder. Den funkade jättebra första halvan av dan, men sen hände det nåt, så nu måste jag hålla den på ett speciellt sätt för att få dom där lur-knapparna längst upp att funka. Något frustrerande! Ska se om jag kan leta reda på kvittot och åka till Expert nån dag, så här ska det ju inte va efter ett halvår! Kan inte ens plocka fram ett sms utan att använda tvåhandsgrepp...!

För alla nyfikna som undrar vad vi gjorde i helgen kan jag berätta att vi inte va i Stockholm iaf, alltså varken Lidingölopp eller konferens. I lördags gjorde vi typ ingenting, i söndags va vi på IKEA. Nu ska jag glida vidare, ha det gott!

3 comments:

AnnieeG said...

IKEA är verkligen inte heller att förakta! Lite nya gardiner kan ju pigga upp vem som helst. :-) Vi var ute på Lidingö, det var skitskoj med alla människor och det fina vädret. Kram

Meta said...

Jag vet inte om du vill ha något råd, från mig, men jag är mycket
ensam hemma och det går att lära sig. Vi som kristna, är egentligen
aldrig ensamma.
Var stilla inför Gud, ty det gives ingen större glädje i livet än den vi finner i gemenskap med Jesus, Guds Son. När vi är stilla, talar Gud. Om du börjar dagen med J.K.
stilla, läsa lite i Guds Ord, även om du inte känner för det, så ska du se, efter ett tag - mår du fint.
Jag säger det i kärlek till dig, för jag vet att det fungerar.
i kärlek, Marita.

Miriam said...

Varför ska ni byta sovrum? *nyfiken*