Thursday, September 18, 2008

Mataffärer

Nu är det dags. Har haft massor med inspiration och upplägg för bra blogg-inlägg på sistone. Problemet är att dom har alltid kommit i bilen på väg till jobbet på morron, och sen har jag glömt bort det igen när jag har kommit hem. Men idag! Har iofs ingen som helst inspiration egentligen, men det var så länge sen...

Slogs av en tanke igår. I stadsdelen där vi bor finns tre mataffärer i ett och samma lilla centrum. Förutom mataffärerna finns Systembolaget, en blombutik, en pizzeria, bibliotek, vårdcentral, simhall, en djurtillbehörsaffär och lite annat smått och gott. Inte ett centrum man shoppar ihjäl sig i, men dom har det nödvändigaste och lite till. Jag va på ICA en sväng och handlade, men gick förbi både Willys och Lidl. Det var när jag gick förbi Lidl som tanken slog mig. När jag tittade in genom fönstret såg jag bara Socialgrupp 3. Vilket i sig inte är så konstigt, då området vi bor i till ganska stor del (men inte enbart) utgörs av Socialgrupp 3, med allt vad det innebär i form av droger, utbrända bilar och allmänt stök. S-grupp 3 har det ju som bekant inte alltför bra ställt (då hade dom ju inte tillhört den gruppen) vilket ganska logiskt gör att man vill handla billigt = Lidl. Men så tänkte jag på ICA som jag precis kom ifrån, som ligger tvärs över på andra sidan av en stor parkeringsplats. Där såg jag inte en enda Socialgrupp 3-medborgare fem minuter tidigare, trots att det fortfarande är samma bostadsområde med samma folk som bor. Det var bara föräldrar med barn, par i vår egen ålder (20-30), en och annan äldre medborgare (65+), och mestadels svenskar. Sen började jag tänka på Willys som ligger i samma byggnad som ICA och dom andra affärerna (bara Lidl som ligger för sig själv) och konstaterade att dom gånger jag har varit in där så har det varit rätt blandat, men övervikt på invandrarbarnfamiljer-sidan. Jag har inte riktigt tänkt klart mitt resonemang kring detta, men än så länge tycker jag det var en ganska intressant iakttagelse som jag ska analysera lite till. Varför blir det så här, liksom?

Magnus Betnér har uttalat sig i magasinet QX. Han säger att han tror att han är bisexuell och lägger till "Det tror jag de flesta människor är, om de skiter i att tänka efter." Själv tror jag Magnus har fel, om jag skiter i att tänka efter. Varför skulle människan per automatik vara bisexuell? (Och detta har ingenting med Gud eller så att göra). Det finns liksom ingen logik i det. Jag tycker påståendet degraderar människosläktet till att endast vara sexuella varelser utan känslor. Jämställdhet i all ära, men jag tror inte att det innebär könsneutralitet... Sen får människor ha vilken läggning dom vill och folk får ha åsikter om det om dom vill, men jag tror inte att vi alla är bisexuella, bara för att...

Nu ska jag försöka förstå mig på den här föräldrapenningsdjungeln och fundera på huruvida vi har råd att flytta till en fyra eller inte i december, om vi nu skulle få den... Risken finns att vi blir kvar här ett tag till :(

3 comments:

AnnieeG said...

jag tror att de som handlar på Liedl tillhör socialgrupp 3 för att de handlat på ICA för många gånger innan...
Nu handlar vi iof på Willys som jag tycker känns fräschare än Liedl, men jag skulle aldrig typ veckohandla på Ica... skiljer ju flera hundra. Ta med det i beräkningen när du planerar budgeten. ;-) Hoppas allt är bra med dig, kul att se dig här på bloggen igen!

Anonymous said...

"Socialgrupp 3" what?

Meta said...

Det har du verkligen rätt i, Gud är inte för homosexuella el. bisex-
uella. Det kan man läsa om i
Rom.kap.1 hela kapitlet, men främst verserna 25-28.
Det blev så därför de inte lydde Gud. I H-sand är det verkligen mörkt,inte nog med att kyrkan vill viga homosexuella, utan prästerna här två kvinnor, är gifta med varandra. Hu, så hemskt. Marita.