Saturday, January 27, 2018

Asiyefunzwa na mamae hufunzwa na ulimwengu

Eller som vi oftare hör: It takes a village to raise a child. (Den korrekta översättningen från swahili (ovan) till engelska lyder "Non-mother training is taught by the world"). Uttjatat, men viktigt. Jag intalade mig iaf det när jag avstyrde ett slagsmål idag. Finns inte jag i närheten när mina barn slåss så hoppas jag innerligt att någon annan stoppar dem från att göra något de ångrar senare. Således gör jag sammalunda för andras barn. Ingen av dem verkade särskilt glad på mig och de fortsatte skrika på varandra, men kanske fick de sig en tankeställare åtminstone? Den ena av dem undvek mig iaf tydligt resten av dagen.

9-årskalas idag. Alla överlevde, inklusive tjejen som blev utrullad på bår av ambulanspersonal, med både brandkår och polis i släptåg :O Tack och lov var det ingen av dem jag ansvarade för, det hade ju varit extremt jobbigt att behöva förklara det för en förälder man inte känner... E var nöjd med kalaset och presenterna. En liten heads up till alla föräldrar, om ni inte redan vet: Squishies is the new black. Som en sorts stressboll, fast i olika former och färger. Hon hade önskat sig squishies av alla och fick inte mindre än 10 stycken, av de 8 klasskompisar som kom. Pandor, enhörningar, tårtbitar, kaniner... En del andra saker också, så det gick ingen nöd på henne. (Kan för övrigt inte vänta på reaktionen imorgon, när hon får 10 till av oss...)

Tänker att jag kanske tog i lite i överkant med träning varannan dag, när tre gånger i veckan faktiskt duger fint. Återhämtningstiden har inte alltid varit tillräcklig, särskilt när det har hänt mycket runt omkring i övrigt. Jag är ju trots allt inte alls i form... Så tre pass i veckan från och med nu.

Barnkalas efterföljs av pizza, det är en regel i den här familjen eftersom ingen orkar laga mat efter kalasen. Så nu ligger jag här och känner mig svullen och trött. Barnen kollar film och jag väntar på att de ska hoppa i säng. A jobbar helgen, så ikväll tänkte jag titta på Livet efter dig, som jag köpte i höstas men inte har sett än.

No comments: