Monday, December 21, 2015

Förvånansvärt ostressad inför jul (men vänta bara tills imorgon, då smäller det).

Efter en snabb kik i kalendern känns det helt rätt att jag tar ledigt ojämna fredagar framöver, då det ligger flera långhelger på jämna veckor. Just nu känns det inte som jag kommer hinna vara på jobbet alls, vilket ju iofs inte var mitt mål. Men det känns skönt att hinna med de där enkla vardagssakerna lite bättre.

Jaha, julvecka säger ni. Eller var det midsommar? Vädret är lite otydligt på just den punkten i det här landet. Vilket förvisso passade mig alldeles utmärkt när jag inte hann till dagens Body Pump pga. släktbesök, då kunde jag åtminstone klämma in en löprunda innan jag kom hem (istället för att komma hem en halvtimme o sen dra igen menar jag). 6.2 km, kände mig både stark o snabb - ända tills jag kollade resultatet efteråt. Rätt nedslående när det känts så bra, att inse att jag sprungit fortare med lägre ansträngningsnivå tidigare i år på samma sträcka. Skulle vilja skylla på motvinden, men jag vet inte i hur stor utsträckning det går :( Fattar inte riktigt vad som hände, för det kändes verkligen bra på alla sätt o vis, mycket tryck i benen och såväl hjärtat som resten av muskulaturen kändes starka, det var ingen comfort zone-träning idag inte. Och så ändå inte riktigt... Trots att jag ändå haft nån sorts rutin på träningen den senaste tiden. Besviken. Kanske mer än jag först trodde, nu när jag tänker efter. Typiskt. Borde inte klockat passet...

Jullov på jobbet är en rätt skön företeelse. Klätt granen, och bytt gardiner idag. Och utklassat dem i Monopol. På onsdag blir det utflykt med Grabbarna Grus. Imorgon hoppas jag hinna skriva lite, det vore ju kanske bra att hinna få nånting gjort mellan varven även en sån här vecka. Fast det är ju inte som att socialtjänsten sitter o väntar på rapporter i faxen just den här tiden på året heller, så skulle de komma nästa vecka så är det nog ingen som dör. Eller? (Som ni märker tänker jag högt, jag förväntar mig inga svar).

Sjukt trött i morse, inte det minsta trött nu. Haft en långdragen kväll med nattningar; kusinerna är på besök och ingen vill sova. Tänkte dra igång ett avsnitt av Bron för en och en halv timme sen, men trodde inte jag skulle hinna se klart innan jag blev trött. Och nu sitter jag fortfarande här ändå. Övriga 8 i dagens sällskap sover mer eller mindre gott, jag får mest panik av hur trångt det kommer vara i sängen i natt med ett extra barn där. Kanske lite därför jag sitter kvar också? Vi skulle behöva lite större tror jag, så att vi kan ha övernattande gäster utan att behöva flytta ut själva...

Sen var det ju det här med att ta betalt för körlektioner i Nederländerna. Jag är inte säker på om det är "Nu har vi haft sex, vill du ha en lektion som ersättning?" eller om det är "Nu har vi haft lektion, vill du betala kontant eller i natura?" Jag är oavsett inte för på något vis, jag tycker det känns osmakligt att ens komma på tanken. Men nånstans känner jag ändå att om det nu ska va så - borde det inte ligga i första hand i elevens intresse? Som det ser ut nu är förbjudet för eleven att erbjuda sex som betalning. Däremot tillåtet för läraren att erbjuda lektioner i utbyte mot sex? Jag ser en skev maktstruktur befästas än hårdare.

Apropå nåt helt annat - nu vänder året och blir ljusare igen, hurra!

1 comment:

www.mewertzaxelsson.blogspot.com. said...

Denna värld är verkligen på fall, kan det verkligen gå till som du skriver i Nederländerna, hur långt o djupt kan synden och mörkrets makter gå. Nä, det riktiga verkliga livet finns i Guds son, som dog o uppstod för oss, Jesus Kristus, där har jag min glädje.

Själv har jag inte varit i närheten av en man på 12 år, och det gudomliga livet har helt tagit över och min kärlek o glädje flödar över. Nåd o frid, svärmor Mita