Saturday, September 15, 2012

Disk

Ett av mina engelska favoritord är impeccable, som väl närmast kan översättas till oklanderlig. Igår fick jag använda det om vår diskmaskin, vars timing att gå sönder var impeccable. Nu är det väl aldrig jätteläge för en diskmaskin att gå sönder, men det blev lite extra ironiskt att det var just den här veckan.

Som lite förförståelse bör man kanske känna till konsumentköplagen, som i princip ger kunden tre års garanti oavsett om kvittot säger mindre, under förutsättning att varan kan förväntas hålla så länge (vilket t.ex. undantar glödlampor) och att kunden skött varan som man ska (inte diskat brödrosten under rinnande vatten o så där). De första sex månaderna räknas felen som fabrikationsfel, sen ligger bevisbördan på kunden.

Så när vår diskmaskin började låta konstigt igår kväll, för att sedan inte gå att stänga av med mindre än att rycka ut sladden så kändes det extra jobbigt att det var tre år och några dagar (inte ens en vecka) sen vi köpte den... :-[ Men å andra sidan - en liten bänkdiskmaskin som gått 3-4 ggr om dan i tre år kanske inte har så mycket mer att ge? Nu har jag beställt ny, fullstor via hyresvärden. Det kan man ju tycka att vi kunde ha gjort redan för tre år sen, men bättre sent än aldrig, right? Då hade vi ju inte tänkt att vi skulle bo kvar så länge.

Lördagkväll, vad händer i landet?

1 comment:

mamsen said...

Innebär att ni inte behöver diska lika ofta iaf:)