Monday, December 27, 2010

Home sweet home, I miss you so!

Efter en hektisk julhelg pustar jag äntligen ut i soffan hos mamma o pappa. Vi började med att åka upp till Härnösand i torsdags och hela resan gick förvånansvärt bra! E var glad o snäll hela vägen och allt bara flöt utan minsta problem. Tog ganska precis 5½ timme inkl lunchpaus i Söderhamn och jag som alltid har kört överallt behövde inte köra en meter. Hurra för två körkort i familjen och dessutom en svägerska med ett tredje körkort i bilen! Firade julafton hos svärmor, juldagen hos svärfar och på annandagen bar det av neråt igen. Då gick det inte fullt lika bra. Vi hade ju hört vädervarningarna men jag hade faktiskt aldrig i min vildaste fantasi kunnat föreställa mig hur illa det kunde bli! Hela vägen ner till Sundsvall var vi i princip ensamma på vägen, inte en bil i sikte och inte en snöflinga heller för den delen, så det kändes ju rätt lugnt. I Sundsvall började det snöa så smått och strax norr om Hudiksvall blev det till att ta sikte på baklyktorna på bilen framför oss och hoppas att den höll sig kvar på vägen... Vid norra infarten till Hudik så var det en långtradare som hade ställt sig på tvären över hela E4 så vi fick åka igenom stan istället för att åka förbi, men det kändes ju rätt okej med tanke på att han lika gärna kunde ha stått tvärsöver precis innan infarten istället. Det var det två av hans långtradarkollegor som lyckades med någon timme senare istället, men det störde ju inte oss... Överlag så lyckades vi undvika de stora olyckor som blev, passerade flera ställen som vi hörde sen på trafiknyheterna en stund senare att det var stopp. När vi kom söder om Hudik så var det i princip omöjligt att se något och vi hade dessutom tappat vår wingman framför, så det blev till att krypa fram och gissa vilket håll vägen svängde åt. På nåt sätt lyckades vi överleva trots ovädret, trots halkan, trots den fantastiska sikten och trots att jag körde på fel sida av en refug och naturligtvis fick möte just där... Efter Söderhamn gick det bara bättre o bättre resten av vägen ner och vi släppte av min svägerska på Kungsholmen runt halv fem, ganska precis 7 timmar efter att vi hade startat från Härnösand. Sen rullade vi ut till mamma o pappa i förorten och på det stora hela tog det bara någon timme längre än resan upp, trots att det bitvis gick i 20-30 km/h på motorvägen eftersom man bara såg två meter framåt i taget och trots att vi körde 10 mil längre än i torsdags (när vi startade i Uppsala). Men men, fram kom vi och ett tredje julfirande satt på sin plats igår kväll. Nu är jag less på julmat (efter 7 julbord) och jag behöver inga fler julklappar på ett tag (födelsedagspresenter kan däremot vara välkomna om ca tre veckor...) Skönt att det bara är jul en gång om året!

Har tillbringat måndagskvällen i Kista C med make, syster och svåger. Shoppat, käkat och sett Narnia. Jag måste säga att jag var rätt besviken på 3D-effekterna, det var inte så mycket bevänt med den saken after all. Sen var filmen i "hopdragnaste" laget, hade behövt vara längre för att vara riktigt bra, men jag gillade den bättre än tvåan ändå. Men böckerna är ju ändå alltid bäst...

En o annan bild kanske kommer vid ett senare tillfälle, nu ska jag försöka sova mig igenom femte natten borta. Oh vad jag längtar efter min egen säng... Men imorrn så...

No comments: