Wednesday, April 08, 2009

Om fallet Annika Östberg

"Hon har förts till Hinsebergsanstaltens riksmottagning för att skrivas in. Det normala är att en utredning görs för att bedöma sådant som återfallsrisk och hur eventuell behandling ska läggas upp. Sedan upprättar man en verkställighetsplan".

Ja, man kan ju faktiskt fråga sig hur stor risken att återfalla i brott som ens pojkvän begått är... Eller handlar det om att återfalla i att titta på? Eller att välja fel killar? Ja, jag vet att hon är dömd för medhjälp och att det är ett brott i sig. Men jag tycker inte att det är rättvist att hon får ta straffet för vad karln hennes gjorde, för att hon inte förhindrade det. Men det är ju bara min egen högst personliga åsikt. Och jag var ju inte ens född när brottet begicks.

Nu ska jag ta mig i kragen o städa lite, så jag kan åka o kolla in nya ikea sen. Med två inlägg på mindre än ett dygn får ni va nöjda trots att det blev kort. Over and out!

1 comment:

Anonymous said...

Medhjälpen i det här fallet bestod iof bland annat av att flera ggr ladda om vapnet åt pojkvännen, som själv var för hög för att klara av det... dessutom är hon dömd för ett annat mord/dråp några år innan, och det klarade hon av alldeles själv (och har erkänt dessutom). Men det pratas det mindre om... Hur eller hur, hoppas du har en skön påsk! :-) Kram JJ