Tuesday, January 26, 2016

Mat m.m.

Jambalayan i sig var det inget fel på (förutom att jag inte gillar chorizo, men jag plockade kycklingbitar istället och lämnade korven åt familjen). Men nästa gång gör jag den utan räkor, dem var det som väntat ingen som åt upp. Barnen hade lite svårt för hettan i såsen, men smakade iaf på allt. E var inte jätteförtjust, S sög på en räka en stund men ratade den och åt massor med korv istället, precis som han alltid gjort. Jag vet inte hur det gick till, men den ungen älskar korv i alla dess former. Strax innan sin ettårsdag smällde han i sig en och en halv sån där tjock grillkorv innan han var nöjd. Därifrån har det liksom bara fortsatt. Hur eller hur, jambalaya utan räkor kan jag tänka mig att göra igen. Och min Crock pot älskar jag < 3

Om man gillar deckare kan jag därtill rekommendera min senaste favoritförfattare, Stefan Ahnhem. Nästan i klass med Kepler om jag får säga det själv. Tjocka böcker som liksom bara försvinner ändå, spännande ända in i slutet. Sen har jag börjat läsa Adler-Olsen också, även honom gillar jag so far (läst en). Kanske något mer förutsägbar än Ahnhem.

Men ikväll blev det inget läst. För vissa är ju födelsedagen mer viktig än för andra och med hälften av familjens födelsedagar inom loppet av en och en halv vecka är det ju tur att vi inte båda lägger lika mycket vikt vid dem. Men de senaste dagarna har det planerats, förberetts, fixats och handlats. Och just idag bakats maränger. Mitt "nyttiga" (mindre onyttiga) liv går bra, men pms har en tendens att skapa svårigheter på vägen. Tillät mig att smaka två stackars maränger. Tydligen ska det vara barnkalas med "regnbågstema", med så många olika färger som möjligt. Så vi har handlat duk, assietter, muggar, serpentiner, ballonger, ljus och servetter i åtminstone sex olika nyanser. Tänkte baka macarooner i olika färger också, återstår att se hur jag lyckas med dem. Men innan kalaset på söndag så blir det lite firande med familjen på själva sjuårsdagen och då ska det tydligen serveras marängsviss (vilket ju iofs är väldigt bra för mitt mindre onyttiga liv, eftersom jag inte direkt gillar någon av ingredienserna mer än möjligen lite glass). Köpta maränger har jag aldrig förstått mig på, så de serveras endast i  undantagsfall, men allt som oftast (dvs nån gång om året när någon vill ha maränger...) tar jag mig tid att göra egna. Det är ju verkligen hur enkelt som helst, om än lite tidskrävande.


Medan marängerna stod i ugnen passade jag på att spela lite hederligt 8-bitars Mario. Fördelen med att spela det på Wii är att man slipper blåsa i kassetten och hoppas att det funkar varje gång :)


Sovit för lite har jag gjort flera nätter i rad nu, så det kan jag ju fortsätta med, så hinner jag läsa ett kapitel innan jag släcker. Godnatt!

2 comments:

www.mewertzaxelsson.blogspot.com. said...

Då kan jag rekommendera en författare som jag tycker är underhållande,
ibland humoristisk, sofistikerad och lärorik, Jan Mårtensson, han har
skrivit 50-60 böcker om antikvitetshandlaren Homan, med läge i Gamla
stan, Stockholm. Kanske känner du till honom?
En deckare med stil.

Mvh Mita.

www.mewertzaxelsson.blogspot.com. said...

Men det läser jag bara som tidsfördriv, min stora idol och
följeslagare, redan i detta liv är Jesus Kristus.