Monday, October 04, 2010

Tankar om tv och tider

Jag tycker inte om när Sverige ska göra inhemska varianter av amerikanska succéprogram. Ta ett program som Idol t.ex. Jag gillar att kolla på American Idol, i alla fall lite grann. Men svenska Idol tittar jag bara på för att jag "måste" när jag känner nån som är med. Sen mitt favoritprogram, So you think you can dance. Den svenska versionen gick i en säsong, så nåt måste ju ha gått oerhört fel eftersom den amerikanska versionen har blivit en sån succé att de tidigare i år slängde in en extrasäsong mellan två ordinarie säsonger... Och nu senast, Biggest Loser. Jag står inte ut! Jag älskar den amerikanska versionen, tårarna sprutar allt som oftast (inte lika mycket som när jag tittar på Extreme make over Home edition dock) men svenska programmet... Not so much helt enkelt.

Så till alla svenska tv-makare: Kom med egna idéer och köp in de amerikanska versionerna istället för att förstöra bra program!

Helgen har varit intensiv. E's äldsta kusin, V, kom hit i fredags och var hos oss hela helgen. Vi var på stan och handlade i lördags, åt lunch ute och åkte sen till Fyrishov för att bada. Bad och bikini är inte riktigt min tekopp, men E trivdes som fisken i vattnet, bokstavligt talat. Hon hade ingen som helst lust att åka hem, gnällde och pekade och försökte förklara att hon ville tillbaka till poolen när det var dags att åka hem. I går var vi på Fjärilshuset, inte heller min kopp. Varmt, svårt att andas och aningen för dyrt för min smak. Iaf med tanke på utbudet. Svägerskan som var med fick dessutom migrän. Efter att ha dumpat svägerska, svåger och kusinen på Kungsholmen styrde vi kosan nordväst till Jakan, där syster + karl hade fyllt år och bjöd på kalas. På det stora hela har det varit fullt upp men i slutändan ändå en trevlig helg!

Nu ska jag ta en dusch så jag kan sova en kvart extra imorgon bitti. Sen ska jag fundera över hur jag ska lägga upp resten av veckan rent arbetsmässigt. Det är sista veckan som jag kan jobba över utan dåligt samvete, funderar på om jag ska jobba in lite komp-tid så att jag kan gå hem lite tidigare nån gång då och då under hösten när A är på praktik och E kommer vara på dagis först på morgon och sist på kvällen... Om jag jobbar över en halvtimme om dagen den här veckan så har jag ändå två timmar till godo i slutet av veckan (eftersom måndag redan har gått och jag flexade in sent i morse pga läkarbesök). Tål att tänkas på. En annan sak som tål att tänkas på är resten av hösten. Om jag jobbar till 16:45 istället för 16:30 måndag-torsdag så kan jag gå hem 15:30 på fredagar. En kvart hit eller dit gör nog inte så stor skillnad för E på dagis, men en timme tidigare en gång i veckan tänker jag gör mer.

Men nu ska jag bara tänka på duschen.

No comments: