Sunday, September 05, 2010

Tjejmilen

Jag vet att ni är ett par stycken som sitter därute och väntar på resultatet nu, så här kommer det! Jag funderade på hur lång tid jag trodde jag skulle behöva och räknade då på min normala 5kilometerstid och tog med i beräkningarna att jag aldrig har sprungit en mil och att det alltid är extra trångt på stora evenemang, så jag satte sub70 som mål. Första kilometern tog 7.18 från startlinjen (inte från startskottet) och andra tog nästan 8 minuter! Så det verkade ju rätt kört redan från början. En kvinna ramlade i diket mellan första och andra, så flera stycken framför mig stannade till och tittade. Suck. Höll på att bli fälld flera gånger också, av folk som skulle förbi. Suck. Hur som helst, jag pinnade på i ett förhållandevis lågt tempo, jämfört med den senaste månaden. Delvis pga trängseln och delvis pga mig själv. Fram till 6 gick det rätt bra förutom det låga tempot (eller kanske tack vare!) men sen blev det lite segt. Jag visste ju att jag har klarat 7 km förut så fram dit var det inte ett alternativ att sluta jogga och sen blev jag så ivrig att slå mitt distansrekord så då sprang jag vidare till 8 och när jag väl var där fanns det ju ingen anledning att sluta springa, så för första gången i mitt liv sprang jag en hel mil idag. Tiden då? De sista 2 kilometrarna sprang jag på min normala hastighet, men då hade jag vart långsam för länge för att ta igen nån tid, men jag klarade målet och gick i mål på 69 minuter (enligt mitt eget tidtagarur, som jag startade när jag passerade startlinjen och stängde av när jag gick i mål).

Sammanfattning: Jag sprang (joggade) hela milen och det tog mig 69 minuter. Nästa år blir målet alltså sub69... Men nu börjar jag med att vila ett par dagar o sen blir det träning två gånger i veckan under hösten & vintern, drar igång med tre ggr/v igen i april eller när snön nu kan tänkas smälta!

6 comments:

AnnieeG said...

bra jobbat!!! Visst är det skönt när man mentalt vet om att man har klarat av att springa hela vägen. Jag ska också försöka hålla igång under hösten och vintern, så man inte tappar för mycket. Ska du inte anmäla dig till Hässelbyloppet? 10 okt, en mil.

Jess said...

jag har tänkt tanken, men jag vet inte när jag ska hinna umgås med familjen om jag ska träna tre ggr i veckan...

Birgitta G said...

Bra jobbat, Jessica! Tänkte på dej igår och undrade hur det gick. Roligt att det gick så bra!

AnnieeG said...

måste du träna tre ggr i veckan för att springa ett lopp till då? Varför inte fortsätta med två?

Jess said...

tack birgitta :)

johanna: jag är bara rädd att jag ska tappa för mycket för att orka springa en hel mil igen om jag bara tränar två ggr i veckan... jag funderar fortfarande! har ju några dagar till innan anmälningstiden går ut...

Jossan said...

GRATTIS VÄNNEN.. med en shjysst tid också...:)