Monday, May 10, 2010

Six degrees of separation

Jan kan inte låta bli att fascineras ibland. Som t.ex. när FB skickar förslag på vilka man borde lägga till som vänner. Har ni testat att kolla vilka gemensamma bekanta ni har med de där förslagen? Ibland är det de mest osannolika konstellationer. Som ett förslag jag fick idag, han var kompis med en av psykologerna på mitt jobb och en kille jag gick grundskolan med. Eftersom vi har dessa två gemensamma vänner så kanske vi känner varandra också? Tanken är inte alls befängd, jag är mest fascinerad över hur man är connectad med så många människor på så många olika sätt. 6 degrees of separation kallas det visst. Den teorin går i stort ut på att man inte är längre än sex led ifrån någon enda människa på jorden. Jag vet dock inte om den är tillförlitlig...

No comments: