Wednesday, November 17, 2010

Mat & vikt

Jag tänkte jag skulle göra ett försök att skriva nånting. Om inte annat kan man ju alltid klaga på kylan/berömma det vackra vintervädret... Men jag tänkte försöka hitta nånting mer bestående. Började skriva ett inlägg, blev ganska långt, men sen insåg jag att allt handlade om E, så jag la in det här istället...

Det drar ihop sig till julbord, jag längtar! Har försökt mig på lite lowcarb under hösten, det går SÅ DÄR kan man ju säga... Jag är sämst :) Jag har ingen som helst självdisciplin, blir jag sugen så äter jag kolhydrater. Oavsett om det är i form av morot eller smågodisar. Ett annat stort problem är ju att ungefär allt som går snabbt att göra när man är trött, stressad o superhungrig består av enbart kolisar... Typ en macka, lite fil o flingor, pasta... Varför kan inte nån bara komma på en diet som består av så mycket kolhydrater som möjligt o som samtidigt gör att man går ner över en natt utan att behöva anstränga sig? Jag lovar att den personen skulle bli rikare än rik! Det blir ju inte heller lättare av att jag är gift med någon som inte bryr sig om vad han äter :( Allmänt upprop: VEM VILL VARA MIN DIETKOMPIS? Jag behöver ju nån som förstår, som kan dra när det känns jobbigt och som kan komma med bra recept... Jag var så nöjd när jag gick ner alla graviditetskilon på under två månader, men de där extrakilona jag hade redan innan jag blev gravid, de sitter där de sitter fortfarande och de försvinner inte fortare för att jag inte har tid att träna längre. (Nu försvann de ju visserligen inte i somras heller, men...) Dessutom sitter jag still på jobbet nuförtin.

Så, nog gnällt om det. Nu ska jag njuta av det faktum att jag åtminstone både har mat på bordet och råd att unna mig lite extra då o då!

1 comment:

www.mewertzaxelsson.blogspot.com. said...

Jag har ett råd att ge dig, som du inte vill höra. Men för mig så funkar det och det är, skippa kolhydraterna, jag äter inget mjukt bröd, helst inte potatis, pasta, ris och inte chips med dipp.

Istället äter jag Björns runda tunn-bröd, utan socker. Lite knäckebröd med en skiva Extra goda ost på 28%, kaffe på morgonen.(inget fet på den) Sen äter jag sallader med lax eller kyckling, magert kött med sallad ibland.
Gjorde en sån sallad med soltorkade tomater, som du bjöd mig på sist, gott.
Frukt vindruvor o clementiner (favoriter) Sen unnar jag mig en påse smågodis en gång i veckan.
(blandad)På denna special gjorda diet, har jag tagit 6 kg och håller det nu i flera månader, utan ansträngning. Plus en halv tim. motion gm. att gå.
Men till jul, då ska jag äta allt som tillhör julen. Då ses vi, Maritha.